Sugestopedie je metoda učení vyvinutá v 60. letech bulharským lékařem a psychologem Georgem Losanowem. Základem této metody je sebrání všech známých elementů výukové psychologie a složení srozumitelné metodiky, ve které žák získá vlastní odpovědnost za výukový proces a naopak je mu nabízen vícedimenzionální učební výsledek oproti běžné výuce.
Základní elementy výuky:
- Motivace: odstranění negativního sebehodnocení, vyžadování positivního
- Hudba: se používá jako katalysator pro ukládání do dlouhodobé paměti (obzvlášť vhodná je barokní hudba, mezi jinými Largo-věty Bacha nebo Vivaldiho).
- Hry: výukové hry a spontání mezilidské činnosti napomáhají k zapatování si nových znalostí
- Myšlenková diskuze: kritická diskuze s výukovou látkou podporuje analytické myšlení a trénuje kognitivní schopnosti
- Obměna: dramaturgicky klidné fáze duševní napřaženosti a koncetrace naproti aktivním částím při hrách napomáhají odstranění napětí a únavě
- Skupinová práce, práce mezi partnery a v malých skupinách povzbuzuje sdílení a společné zažití
- Podněcování: periferní stimulace (obyčejně výukové plakáty na stěnách nebo pomůcky pro NLP) pomáhá zvyšovat pomocí nevědomého vnímání míru zapamatování si vyučované látky
- Prostorové uspořádání: Schopnost učení může ovlivňovat teplota chromatičnosti světla, uspořádání stolů, barvy a pach. Sugestopedie se snaží využívat tyto poznatky.
- Metafory a příběhy, především ve formě předávané vyučované látky: zjednodušují zobrazení komlexních látek a zvyšují scopnost zapamatování si.
- Umělecké prvky: Podrobnosti umožňují sami o sobě výukový materiál přístupný v umělecké formě. Tímto ho začleňují do vlastního vnímání světa a sebevyjádření. Takto trvale upevněné znalosti jsou dříve k dispozici.
Zdroje:
Žádné komentáře:
Okomentovat